مجله سایت

مجله سایت

مجله سایت

مجله سایت

طراحی سایت و سئو

۲ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

یکی از آن تصمیم هایی که بر روی تمام سال های فعالیت کسب و کار شما اثرگذار است، دامنه یا Domain وبسایتتان خواهد بود که اسم سایت شما را مشخص می کند. فرقی ندارد که یک استارتاپ نوپا هستید، یا این که قصد گسترش تجارت سنتی و حتی خانوادگی خود را در فضای آنلاین دارید. در هر صورت، آن چیزی که در آدرس URL سایت شما نمایش داده می شود، حکم امضای شخصی و هویت برندتان را دارد. در این مقاله می آموزیم که چگونه با رعایت نکاتی ظریف اما پراهمیت و طلایی، دامنه ای را انتخاب کنیم که هرگز قصد تعویض آن را هم نداشته باشیم.

در نظر داشته باشید که اسم سایت شما، همانطور که تلفظ می شود باید نوشته شود و معادل دامنه ای است که برای سایت خود ثبت می کنید. بنابراین برای انتخاب اسم مناسب برای سایت باید به دنبال انتخاب دامنه معادل با آن نیز باشید، ما در این مقاله نکات مرتبط با انتخاب دامنه و اسم سایت را مطرح می کنیم و برای شما آنها را شرح خواهیم داد.

 

1. خط تیره و اعداد در دامنه ممنوع!

یکی از اشتباهاتی که خیلی از افراد تازه کار در انتخاب دامنه وبسایت خود و یا شرکت شان مرتکب می شوند، این است که وقتی نام انتخابی آن ها قبلاً انتخاب شده است، از خط تیره برای ساختن یک دامنه منحصر به فرد کمک می گیرند. به مثال زیر دقت کنید:
فرض می کنیم من می خواهم یک فروشگاه آنلاین گل فروشی راه اندازی کنم. نامی که من برای تجارت آنلاین (E-Commerce) خود در نظر گرفتم GolForoush.com است. اما نا امیدی در من زمانی شکوفه می زند که می بینم قبل از من، شخص یا شرکت دیگری این دامنه را به ثبت رسانده است. حال من برای آن که هوش خود را اثبات کنم (!)، یک خط تیره بین Gol و Foroush می گذارم تا دامنه ای به صورت Gol-Foroush.com داشته باشم.
شاید در ابتدا ایده ای این چنین خردمندانه به نظر برسد، اما تجربه سالیان اخیر وبمستر ها نشان داده که به یاد سپردن دامنه ای با خط تیره برای کاربران سخت خواهد بود. در ضمن من ممکن است نا خود آگاه، مقدار قابل توجهی از بازدید کنندگان سایت خود را به دامنه رقیب بفرستم. زیرا کاربران به صورت پیش فرض دامنه را بدون خط تیره تایپ می کنند، و طبیعتاً سر از وبسایت رقیب من در خواهند آورد.

2. .com را فدای گزینه های دیگر نکنید.

درست است که امروزه گزینه های پر شماری، برای نشستن در انتهای URL شما در دسترس هستند، اما .net، .info و تمام انتخاب هایی از این دست، اولین فکری نیستند که به ذهن کاربران عادی اینترنت خطور می کنند. نزدیک به 75 درصد دامنه های فضای اینترنت، با .com به پایان می رسند. پس اکیداً توصیه می کنیم دامنه ی خود را با .com به اتمام برسانید.
معمولاً شرکت ها زمانی به فکر گزینه هایی چون .net و به خصوص .ir میافتند، که دامنه انتخابی آن ها قبلاً خریداری شده باشد. اما رفتن به سراغ گزینه دوم، بهتر از کوچ به دامنه ای ارزیابی می شود، که انتخاب نخست کاربران عادی فضای مجازی لقب نمی-گیرد. این را هم به عنوان تیر خلاص در نظر بگیرید، که مرورگر ها اگر کاربر در قسمت URL انتهای دامنه را ننویسد، وی را به صورت اتوماتیک به دامنه .com که احتمالاٌ رقیب شماست، بر می گردانند.

3. دامنه باید به سادگی نوشته و خوانده شود.

شاید این امر که دامنه ی یک برند مطرح باید توسط کاربران سریع و بی دردسر تایپ گردد، کاملاً بدیهی و معقول به نظر برسد. اما تلفظ آسان یک دامنه از دید عده ای آن قدر هم مهم و حیاتی تلقی نمی شود. خب اگر کمی از ویژگی های فیزیولوژی ذهن انسان بدانیم، در خواهیم یافت که مغز ما هر آن چه که راحت تلفظ و خوانده می شود را، بسیار بهتر از کلمات یا عباراتی که صرفاً راحت نوشته می شوند ثبت و ضبط می نماید.
اگر دامنه سایت شما به سختی تلفظ می شود، هر چقدر برای برند سازی و تثبیت ارزش های کسب و کار آنلاین خود تلاش کرده اید بی اثر و یا کم اثر خواهد بود. یکی از آزمون های موثر برای سنجش میزان آسانی دامنه ی شما در تلفظ، این است که از 10 نفر بخواهید آن را بدون هیچ پیش  زمینه ای بخوانند. اگر بیش از 1 یا دو نفر در اولین کوشش به مشکل برخوردند، بهتر است کمی روی نام دامنه ی خود تجدید نظر کنید.

4. دامنه را تا حد ممکن کوتاه انتخاب کنید.

دامنه های کوتاه به طور عمومی راحت تر به ذهن سپرده می شوند. درست است که دامنه ی یک وبسایت، باید ارزش ها و فعالیت های یک برند را به معرض نمایش بگذارد، اما نباید نوشتن کلمات متعدد موجب طولانی شدن بیش از حد دامنه گردد. برای روشن تر شدن اهمیت کوتاهی Domain، یک وبسایت موفق ایرانی را مثال می زنیم.
بستر پخش ویدیو ی تی وی پلاس، امروزه جزء برترین سایت های اخبار و رویداد های هنرمندان و به اصطلاح سلبریتی ها به شمار می رود. این وبسایت در ابتدای فعالیت خود با دامنه RitmeZendegi.com فعالیت خود را آغاز نمود. اما پس از گذشت زمان نه چندان طولانی، دامنه کوتاه و صد البته هوشمندانه تر Plus.ir را برای خود برگزید.
در حقیقت بخش مهمی از برندینگ یک تجارت، در همان ابتدای معرفی به کاربر توسط نامه دامنه ی اتفاق می افتد. اگر مخاطب با یک نام مختصر و مفید که فعالیت کسب و کار شما را به بهترین نحو شرح می دهد روبرو گردد، نظر مثبت اولیه ی او نسبت به سایت تان جلب خواهد گردید.

5. دامنه ی شما باید برند  ایجاد کند.

وقتی قرار است تا سال ها یک سایت مشخص را برای کسب درآمد و تجارت در اختیار بگیرید، در حقیقت قصد بنا کردن ساختمانی را دارید که دامنه، پی یا فوندانسیون ساختمان شما را تشکیل می دهند. یک وبسایت زمانی موفق قلمداد می شود، که میان رقبای خود تفاوت ایجاد کرده و باعث پدید  آمدن یک برند منحصر به فرد شود.
به عنوان مثال اگر فروشگاه غول پیکر آمازون، نامی عمومی و کلی چون OnlineBookShop.com را به عنوان دامنه انتخاب می کرد، آیا در سرتاسر دنیا به این سادگی شناخته می شد؟ مقصود از این سخن بی اهمیت جلوه دادن حرکت اصولی و منطقی در دیگر جنبه های یک سایت، مانند محتوا و بازاریابی دیجیتال نیست، اما تمایز میان یک برج شکوهمند و ساختمانی معمولی، از اولین قدم ها یعنی ریختن پی سازه مشخص و معین می شود.
در فضای وب فارسی اما فروشگاه های متعددی ادعای فروش بهترین پوشاک را مطرح می نمایند، اما آیا هیچ یک از آن ها حداقل در دامنه ی خود، توان رقابت با سایت های چون Bamilo.com و یا Modise.com را دارند؟

 

مطالب پیشنهادی :

اسم سایت را چگونه انتخاب کنیم؟

یک روش آسان برای بالا بردن ترافیک مفید وب سایت

 

 

6. استفاده از com.

امروزه بسیاری از پسوندهای نام دامنه جدید موجود از دامنه اصلی،.net و.org به تعداد زیاد مانند.pizza،.photography و حتی.blog وجود دارد.
ما همیشه توصیه می‌کنیم دامنه.comرا انتخاب کنید. در حالی که می‌تواند استفاده ازنام‌های  ه با استفاده از پسوندهای جدید هم یک گزینه باشد، یک دامنه.com همچنان بیشتر توسعه یافته و معتبر است. پسوند دامنه جدیدتر مانند.ninja یا.photography می‌تواند غیر قابل اعتماد به نظر برسد.
دامنه‌های Dot-com نیز به یاد ماندنی‌ترین هستند. بسیاری از کاربران، به ویژه کسانی که به عنوان کاربران حرفه ایی تر تکنولوژی شناخته شده نیستند، به صورت خودکار .com" را در انتهای هر دامنه بدون فکر کردن درباره آن تایپ می‌کنند.
اگر وب سایت شما چیزی شبیه ahmad.photographyباشدوکاربران شما به طور تصادفی  ahmd.photography.com تایپ کنند، آن‌ها بایک صفحه خطا در photography.comمواجه می شوند. برای جلوگیری از این خطا با چسباندن با.com،این اشتباه را به حداقل برسانید.
جالب است بدانید، اکثر صفحه کلید تلفن هوشمند به طور خودکار دکمه.com را دارند.

7. از کلمات کلیدی استفاده کنید

کلمات کلیدی در یک دامنه نقش مهمی بازی می‌کنند. با استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه شما، به موتورهای جستجو بگویید که وب سایت شما موضوعش چیست. همراه با محتوای با کیفیت و تجربه کاربری خوب، کلمات کلیدی در دامنه شما می‌تواند به شما در ارتقا رتبه شما در گوگل کمک کند.   
بسیار دشوار است که دامنه خوبی با کلمات کلیدی مورد نظر شما پیدا شود که قبلاً گرفته نشده است. شما باید خلاق باشید و کلمات کلیدی خود را با کلمات دیگر ترکیب کنید تا   ترکیب  بهتری بدست آورید. البته در نظر داشته باشید که استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی باعث می شود که نام دامنه شما در نتایج گوگل به صورت اسپم تلقی شود و در این زمینه نباید زیاده روی انجام دهید.

8. از عبارات کوتاه استفاده کنید.

در حالی که کلمات کلیدی مهم هستند، نباید طول دامنه از حد معقولی فراتر برود. بهتر است که یک نام دامنه کوتاه و به یاد ماندنی داشته باشید. یک راه خوب  این است که نام دامنه خود را زیر 15 کاراکتر نگه دارید. دامنه‌های طولانی‌تر برای کاربران شما سخت‌تر است.

نتیجه گیری

اسم سایت، باید معادل دامنه ای باشد که برای سایت خود ثبت می کنید و همانطور که اسم سایت شما خوانده می شود، نام دامنه نیز نوشته شود. یک دامنه خوب اینترنتی، باید به راحتی قابل فهم باشد و نحوه خواندن و نوشتن آن یکسان باشد، به روش های مختلف قابل نوشتن نباشد و در یاد افراد باقی بماند. همچنین قابل تقلید توسط دیگران نباشد و در ذهن افراد حس خوبی را تداعی کند، یک دامنه مناسب، حس حرفه ای بودن و اعتماد را در ذهن مخاطب ایجاد می کند. امیدواریم که با رعایت نکاتی که در این مقاله مطرح شد بتوانید یک دامنه اینترنتی مناسب برای کسب و کار اینترنتی خود انتخاب کنید.

 

 

منبع

  • مونا شریفی
  • ۱
  • ۰

اگر می‌خواهید در دنیای طراحی وب شروع به کار کنید، چند مهارت کلیدی وجود دارد که شما به آن نیاز دارید.

اول، شما به یک دانش کاری در مورد نحوه کد یک صفحه در HTML نیاز خواهید داشت. سپس، شما باید قادر به استفاده از CSS برای ایجاد افکت‌های تصویری که می‌خواهید استفاده کنید، چه این یک چیدمان خاص، تایپوگرافی و رنگ و پس‌زمینه خاص باشد.

خوشبختانه، Envato tuts مربی + Bracey مجموعه‌ای از دوره‌های مقدماتی را کنار هم قرار داده‌است که تمام آن موضوعات را در عمق پوشش می‌دهد و به شما پایه محکمی از آن می‌دهد تا مهارت‌های طراحی وب پیشرفته تری را ایجاد کند. این یک نمونه از این دوره‌ها و چیزهایی است که شما می‌توانید یاد بگیرید.

۱. شروع کنید: اصول HTML را یاد بگیرید

مهم‌ترین قدم برای تبدیل شدن به یک طراح وب، یادگیری نحوه کد HTML است. در پایان این دوره کوتاه شما خواهید دانست که HTML چگونه کار می‌کند، چگونه کار می‌کند، و چگونه از بیشتر عناصر آن استفاده می‌کند. شما از یک لوح سفید استفاده خواهید کرد تا اولین صفحه کامل شما را داشته باشد. این به شما اساس بنیادی ای خواهد داد که در آن تمام طرح‌های آینده تان ساخته خواهند شد.

۲. از اینجا شروع کنید: CSS را یاد بگیرید.

 
اگر یک طراح وب در حال شکوفایی هستید و آماده اید تا CSS را یاد بگیرید، پس از آن شروع کنید!
 
اگر یک نوع سبک دهی وجود دارد که مسلما از هر نوع طراحی وب مهم‌تر است، تایپوگرافی است. به طور ایده‌آل وب سایت شما باید با تایپوگرافی یکپارچه شروع شود و بقیه طراحی باید حول آن ساخته شود. به همین دلیل مهم است که بخش typographic فرآیند طراحی را ابتدا درک کنیم.
 

3. از اینجا شروع کنید: طرح بندی CSS را بیاموزید

اکنون که موارد ضروری تایپوگرافی را در دوره قبلی "اینجا شروع کنید" یاد گرفتید ، آماده رفتن به سمت عنصر اصلی بعدی طراحی وب: طرح بندی هستید.

در این دوره همه چیزهایی را که باید برای ایجاد متداول ترین انواع طرح بندی در طراحی وب بدانید یاد خواهید گرفت.

 

مطالب پیشنهادی :

یک روش آسان برای بالا بردن ترافیک مفید وب سایت

وبلاگ چیست ؟

 
4. از اینجا شروع کنید: رنگها و زمینه های CSS را بیاموزید

 

در این نصب از سری "اینجا شروع کنید" ، شما با استفاده از رنگ ها و پس زمینه های CSS می خواهید روح سایتی را که ایجاد کرده اید نفس بکشید.

در این دوره ، شما همه چیز را در مورد تکنیک های بصری یاد خواهید گرفت که سایت ها را از یکدیگر متمایز می کند و "طراحی" را به طراحی وب می آورد.
 
اکنون هر دوره را تماشا کنید

با اشتراک در المانهای Envato می توانید فوراً هر یک از دوره های ما را شرکت کنید. با یک بار هزینه کم ماهانه ، شما نه تنها به این دوره ها ، بلکه به کتابخانه در حال رشد با بیش از 1000 دوره ویدیویی و کتابهای الکترونیکی پیشرو در صنعت Envato Tuts + دسترسی خواهید داشت.

به علاوه ، اکنون بارگیری نامحدود از کتابخانه بزرگ عناصر Envato با 200000 عکس + و 26000+ دارایی و قالب طراحی دریافت می کنید. با قلم ها ، عکس ها ، گرافیک ها و الگوهای منحصر به فرد ایجاد کنید و پروژه های بهتر را سریعتر ارائه دهید.

جایزه: دوره ما در مورد سیستم های طراحی اکنون کاملاً رایگان تماشا می شود! سیستم های طراحی را بیاموزید ، مزایای آن را کشف کنید ، چند نمونه را ببینید و همچنین اولین مراحل ایجاد سیستم طراحی خود را بیاموزید.

منبع: evanto

 

  • مونا شریفی